Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Ścieżka terapeutyczna ADHD



Ścieżka terapeutyczna ADHD to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, by wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.

Autorką odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki jest Marta Badowska – nauczycielka i terapeutka z długoletnim stażem.

Jak korzystać ze ścieżki terapeutycznej ADHD



Ścieżka będzie doskonałym uzupełnieniem innych działań (domowo-środowiskowych, medycznych, terapii np. poznawczo-behawioralnej). Poniższe hasła wyznaczają kierunki oddziaływań terapeutycznych.

Podział ścieżki ADHD



Skupianie – osoby z ADHD mają zazwyczaj trudności w skupieniu uwagi na tyle długo, aby zapamiętać polecenie, wykonać zadanie, dokończyć swoją pracę. Uczniowie z ADHD dość często pracują w chaosie, przeskakując z jednego zadania na drugie, podobnie jak impulsy w ich mózgach. W związku z tym nie kończą podjętych działań, a w szkole cechują się roztargnieniem.
Hamowanie – impulsywność to kolejna cecha osoby z ADHD. Organiczna nieumiejętność zatrzymania się, przeanalizowania i podjęcia przemyślanej decyzji, może powodować rozmaite komplikacje.

Planowanie – kłopoty z planowaniem powiązane są silnie z deficytami hamowania. Nagle pojawiające się pomysły, przychodzące do głowy o różnych porach wpływają negatywnie na grafik codziennych obowiązków, nie mówiąc o zobowiązaniach bardziej długofalowych. Nauczenie się na (zapowiedziany!) sprawdzian, przygotowanie projektu, odebranie paczki z paczkomatu przed upływem terminu to za dużo dla osoby, która akurat w swoim obrazie ADHD ma trudność dotyczącą planowania. Konsekwencje im bliżej dorosłości, mogą być coraz dotkliwsze, dlatego również obejmują obszar ćwiczeń.

Motywacja – mając nawet „tylko” trzy objawy z powyżej wymienionych, dziecko z ADHD może już we wczesnej edukacji uznać, że nie ma sensu się starać. Pomimo ogromu pracy do włożenia, trzeba bezwzględnie pamiętać o wydobywaniu wewnętrznych zasobów dziecka, jego mocnych stron, predyspozycji, które będą filarami motywacji i pozwolą dziecku na odnalezienie się w systemach edukacji, społecznym i w sobie samym.

Relacje – mając kłopoty z planowaniem i hamowaniem, nietrudno dołożyć do tego problemy w relacjach. Niekiedy ciężko bywa utrzymać dobre stosunki nawet z najbliższymi osobami. Wszystkie złożone zasady społecznego funkcjonowania trzeba bardzo dobrze ugruntować, aby osoba z ADHD mogła się zawsze odwołać do tego wyuczonego kanonu i zachować właściwie, stosownie do sytuacji i z szacunkiem dla innych.

Uważność – zazwyczaj, o ile nie jest to bardzo lubiana aktywność, dzieci z ADHD są jak najdalej od uważności, medytacyjnej relaksacji, pracy na emocjach, wglądu w swoje samopoczucie – również to psychiczne. Jest to jednak potrzebne nawet tym osobom, które jeszcze nie są świadome takiej potrzeby. Ścieżkę zamykają ćwiczenia, które zahaczają o uważność – niezwykle istotny element w oddziaływaniu terapeutycznym w ADHD.

Ścieżka została skomponowana tak, aby wspierać ćwiczenie wymienionych kompetencji, ale w sposób odbiegający od nudy i rutyny. Komponując ćwiczenia, autorka bazowała w dużej mierze na swoim doświadczeniu w pracy z uczniami z ADHD (a także z dysleksją, te trudności często współwystępują).  

Jak przy każdej terapii zaburzeń neurorozwojowych, należy dobrać odpowiednie narzędzia do pracy z uczestnikiem, stosownie do jego potrzeb. Zaproponowane ćwiczenia stanowią jeden z elementów terapii i zapewnią wsparcie i uporządkowanie pracy terapeuty. Użytkownicy mogą wykorzystać gotowy materiał w ramach ścieżki, lub dowolnie stosować zawarte tu ćwiczenia.

Ścieżka pomija jeden ważny element – nadruchliwość (Hyperactivity). Autorka rekomenduje, żeby odrębnie zaopiekować ten element, w zależności od potrzeb i możliwości danego dziecka.