Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Ścieżka terapeutyczna AFAZJA



Ścieżka terapeutyczna AFAZJA to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, by wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.

Autorką odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki jest Aleksandra Kwaśniewska – logopedka z długoletnim stażem.

Ścieżka obejmuje zestaw ćwiczeń wybranych pod kątem usprawnienia poszczególnych umiejętności ucznia z zaburzeniami typu afatycznego. Afazja jest zaburzeniem nabywania kompetencji mowy i języka. Objawia się - w dużym uproszczeniu - trudnościami z rozumieniem, powtarzaniem i samodzielnym nazywaniem. Uczniowie z afazją mogą mieć trudności w szybkim przywoływaniu słów, z naśladowaniem mowy, z zapamiętywaniem zarówno treści przekazanych drogą słowną, jak i nowych, abstrakcyjnych pojęć. Często są przy tym męczliwi, dlatego w czasie zajęć z nimi tak istotne jest uatrakcyjnianie zadań.

Jak korzystać ze ścieżki terapeutycznej AFAZJA?



Ćwiczenia są uszeregowane według stopnia trudności oraz według funkcji, które chcemy usprawniać. Wybrane ćwiczenia mają przystępną i atrakcyjną dla ucznia formę. Mogą stanowić przyjemny przerywnik lub uzupełnienie zajęć: rewalidacji, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej czy logopedycznej. W odszukaniu ćwiczenia właściwego dla Twojego ucznia pomogą Ci słowa kluczowe, którymi opatrzone jest każde ćwiczenie. Jedno ćwiczenie można wykorzystać na wiele sposobów, według opisu słów kluczowych lub według własnych pomysłów specjalisty.

Podział ścieżki AFAZJA



Dział Rozumienie zawiera ćwiczenia mające na celu usprawnianie u ucznia rozumienia zarówno pojedynczych nazw, jak i poleceń - prostych i złożonych oraz dłuższych tekstów.
Dział Nazywanie zawiera ćwiczenia doskonalące umiejętność nazywania obiektów i cech rzeczy. Mają one często formę gier - zaleca się dostosować daną grę pod indywidualne potrzeby ucznia (np. wyłączyć muzykę i odliczanie czasu).
W dziale Naśladowanie mowy zawarto ćwiczenie - rozgrzewkę buzi i języka (uczniowie z afazją często doświadczają zaburzeń praksji oralnej) oraz zadania ukierunkowane na ćwiczenia umiejętności powtarzania sylab i słów. Ćwiczenia te nadają się również do usprawniania słuchu fonemowego.
Dział Wypowiedź zawiera materiał, który można wykorzystać w uczeniu tworzenia dłuższych wypowiedzi. Zawarte w nim ilustracje stanowią bazę do rozmaitych ćwiczeń - od tworzenia zdań pojedynczych po bardziej rozbudowane narracje.