Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Ścieżka terapeutyczna CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM



Ścieżka terapeutyczna CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, by wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.

Autorką odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki jest Marta Jarząbek – nauczycielka i terapeutka z długoletnim stażem.

Nauka czytania to proces, na który wpływ mają czynniki fizyczne, intelektualne, a także emocjonalne. Bardzo ważne jest, aby dzieci były pozytywnie zmotywowane do nauki czytania. Ćwiczenia, które zostały dobrane, zapewniają dobrą zabawę, a przez to motywują do podejmowania wysiłku podczas ćwiczeń.

Czytanie ze zrozumieniem jest jedną z kluczowych umiejętności, jakie powinien posiadać każdy uczeń kończący szkołę podstawową. Umiejętność ta powinna być rozwijana równocześnie z techniką czytania. Tylko kiedy rozumiemy przeczytany tekst, możemy korzystać z wiedzy wynikającej z lektury, a przy tym dobrze się bawić i rozwijać wyobraźnię.

Jak korzystać ze ścieżki terapeutycznej CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM?



Przygotowany zestaw ćwiczeń ma pomóc opanować umiejętność czytania ze zrozumieniem i dlatego podzielony jest na części:

  • Czytam i rozpoznaję znaki, obrazy, litery.
  • Czytam, nazywam, tworzę litery i wyrazy.
  • Czytam i rozumiem wyrazy.
  • Czytam i rozumiem wypowiedzenia.
  • Czytam i rozumiem teksty.

Podział ścieżki CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM



Ćwiczenia w części „Czytam i rozpoznaję znaki, obrazy, litery” koncertują się na umiejętności analizy i syntezy wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej i motywacji do pracy. Zadania umożliwiają kodowanie, odkodowywanie, odnajdywanie różnic i podobieństw. Bazują na materiale obrazkowym i literowym.

Kolejne propozycje ćwiczeń „Czytam, nazywam, tworzę litery i wyrazy” umożliwiają uczniom doskonalenie nabytej już znajomości liter. Dzięki temu dzieci mogą rozszyfrowywać hasła, sprawdzać znajomość liter i alfabetu, tworzyć wyrazy z podanych liter, a także uczyć się pracować pod presją czasu.

Zadania w części „Czytam i rozumiem wyrazy” podzielone są na trzy części, stopniujące trudność ćwiczeń. Rozwijają one:

  • analizę i syntezę wzrokową i słuchową, np. rymujące się wyrazy, pasujące lub niepasujące do ilustracji, odbicia lustrzane; zasób słownictwa ucznia, np. odnajdywanie wyrazów które są znane i nieznane, odszukiwanie wyrazów z listy, tworzenie wyrazów, poprawianie błędnie napisanych wyrazów w izolacji i w zdaniach;
  • uwagę i koncentrację, np. gra „Zgadnij kto to”, przeliczanie wyrazów.

Kolejne zadania w części „Czytam i rozumiem wypowiedzenia” rozwijają umiejętność korzystania z informacji i odpowiadania na pytania do wypowiedzeń i krótkich tekstów, wyszukiwania informacji prawdziwych i fałszywych, układania według kolejności, rysowania według instrukcji.

W części „Czytam i rozumiem teksty” uczeń dobiera zdjęcia do tekstu, odpowiada na pytania, uzupełnia tekst informacjami i wykonuje zadania po przeczytaniu instrukcji. Jedno z ostatnich zadań umożliwia nauczycielowi stworzenie własnego komiksu i dostosowanie stopnia trudności lub zasobu informacji do potrzeb ucznia.

Wszystkie zadania przygotowane są w taki sposób, aby uczeń otrzymywał informacje zwrotne bezpośrednio po wykonaniu zadania.