Ścieżka terapeutyczna SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
Ścieżka terapeutyczna SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, by wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.
Autorką odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki jest Marta Jarząbek – nauczycielka i terapeutka z długoletnim stażem.
Jak korzystać ze ścieżki terapeutycznej SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM?
Umiejętność słuchania to proces bardzo złożony i dynamiczny. Jest zależny od sprawności analizatora słuchowego, czyli ucha, prawidłowo funkcjonującego CUN, poprawnego przetwarzania dźwięków mowy i niezaburzonego ich rozumienia oraz prawidłowo funkcjonującej uwagi słuchowej. Potrzebne jest więc wiele poprawnie działających elementów, aby proces słuchania i rozumienia mowy był prawidłowy. Do zaburzeń słuchania może dochodzić na każdym etapie tego procesu, tzn. w fazie odbioru bodźców słuchowych, analizy, przetwarzania, syntezy i rozumienia.
Przygotowana ścieżka terapeutyczna pomoże w przeprowadzeniu ucznia przez wszystkie etapy procesu słuchania. Ma pomóc nauczycielowi zauważyć, na którym etapie występują największe trudności zaburzające słuchanie i rozumienie komunikatów.
Przed rozpoczęciem pracy należy sprawdzić, czy uczeń prawidłowo słyszy. Uczniowie z niedosłuchem powinni zawsze wykonywać ćwiczenia z założonym aparatem słuchowym.
Ćwiczenia zostały podzielone na cztery części:
- Mistrz słuchania - dźwięki otoczenia.
- Mistrz słuchania - dźwięki mowy: głosy ludzi.
- Mistrz słuchania – dźwięki mowy: głoski, sylaby, słowa.
- Mistrz słuchania - słucham i działam: zdania i teksty.
Podział ścieżki SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
Umiejętność rozpoznawania dźwięków otoczenia, powtarzania, przeliczania, układania kolejności, reagowania itp. jest pierwszym etapem rozwoju słuchania także przez małe dzieci. Ćwiczenia te umożliwiają w prosty sposób rozwijanie uwagi słuchowej i słuchanie ze zrozumieniem.
Kolejny rodzaj ćwiczeń to rozpoznawanie dźwięków mowy – głosów dzieci, kobiet, mężczyzn, osób młodych i starszych. Dzięki tym ćwiczeniom rozpoznajemy natężenie dźwięków i ich wysokość, a także zjawiska prozodyczne: akcent, rytm, intonację. Umiejętności te są niezbędne do prawidłowej komunikacji, wyrażania i odbioru emocji, przez co mają bezpośredni wpływ na rozwój sprawności słuchania ze zrozumieniem.
Ćwiczenia rozwijające umiejętność analizy i syntezy słuchowej na poziomie głosek, sylab i wyrazów pomagają nie tylko rozwijać umiejętność aktywnego słuchania, ale również są niezbędne podczas nauki czytania. Można je również wykorzystać w trakcie treningów przygotowujących do czytania. Prawidłowa analiza i synteza słuchowa głosek, sylab i słów przygotowuje do prawidłowego rozumienia dłuższych wypowiedzi - zdań i tekstów.
Ćwiczenia „Słucham i działam” umożliwiają rozwijanie kompetencji słuchania ze zrozumieniem, a następnie przekładania wysłuchanych informacji na działanie. Wśród tych zasobów zostało zamieszczone ćwiczenie „Kreator komiksów”, dzięki któremu nauczyciel samodzielnie może tworzyć potrzebne materiały do pracy z uczniem.