Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Ścieżka terapeutyczna JĘZYK I KOMUNIKACJA



Ścieżka terapeutyczna JĘZYK I KOMUNIKACJA to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, by wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.

Autorką odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki jest Daria Dunajska – nauczycielka i terapeutka z długoletnim stażem, autorka publikacji dedykowanych terapii i wsparciu uczniów o zróżnicowanych możliwościach.

Podział ścieżki JĘZYK I KOMUNIKACJA



Kompetencje językowe to jedna z ważniejszych umiejętności, określonych w podstawie programowej. Zakres tych kompetencji jest różnorodny w zależności od możliwości uczestnika zajęć. Celem ścieżki terapeutycznej jest wyposażenie ucznia/uczennicy w następujące umiejętności:

  • formułowanie prostych, a w następnym etapie rozbudowanych wypowiedzi,
  • formułowanie wypowiedzi z określoną intencją,
  • rozumienie komunikatów kierowanych indywidualnie i do grupy,
  • rozróżnianie prozodii,
  • rozumienie i właściwa interpretacja intencji wypowiedzi.

Komunikowanie się jest umiejętnością niezbędną do funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie. Celem ścieżki jest:

  • wyposażenie uczestników zajęć w umiejętności komunikowania się w bezpośredniej relacji,
  • wskazanie wad i walorów komunikacji prowadzonej poprzez komunikatory,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowej, zrozumiałej wypowiedzi ustnej i na piśmie.

Podczas zajęć uczestnik zdobędzie między innymi umiejętność: kulturalnej rozmowy, aktywnego i uważnego słuchania, wyrażania własnego zdania, argumentowania swoich przekonań oraz prowadzenia dialogu.