Ścieżka terapeutyczna JĘZYK I KOMUNIKACJA
Ścieżka terapeutyczna JĘZYK I KOMUNIKACJA to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, by wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.
Autorką odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki jest Daria Dunajska – nauczycielka i terapeutka z długoletnim stażem, autorka publikacji dedykowanych terapii i wsparciu uczniów o zróżnicowanych możliwościach.
Podział ścieżki JĘZYK I KOMUNIKACJA
Kompetencje językowe to jedna z ważniejszych umiejętności, określonych w podstawie programowej. Zakres tych kompetencji jest różnorodny w zależności od możliwości uczestnika zajęć. Celem ścieżki terapeutycznej jest wyposażenie ucznia/uczennicy w następujące umiejętności:
- formułowanie prostych, a w następnym etapie rozbudowanych wypowiedzi,
- formułowanie wypowiedzi z określoną intencją,
- rozumienie komunikatów kierowanych indywidualnie i do grupy,
- rozróżnianie prozodii,
- rozumienie i właściwa interpretacja intencji wypowiedzi.
Komunikowanie się jest umiejętnością niezbędną do funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie. Celem ścieżki jest:
- wyposażenie uczestników zajęć w umiejętności komunikowania się w bezpośredniej relacji,
- wskazanie wad i walorów komunikacji prowadzonej poprzez komunikatory,
- rozwijanie umiejętności prawidłowej, zrozumiałej wypowiedzi ustnej i na piśmie.
Podczas zajęć uczestnik zdobędzie między innymi umiejętność: kulturalnej rozmowy, aktywnego i uważnego słuchania, wyrażania własnego zdania, argumentowania swoich przekonań oraz prowadzenia dialogu.