Ścieżka terapeutyczna PRACA Z EMOCJAMI
Ścieżka terapeutyczna PRACA Z EMOCJAMI to zestaw ćwiczeń, materiałów i narzędzi wybranych z bloków terapeutycznych, odpowiednio ułożonych tematycznie, aby wspierać terapię uczestników zajęć w danym obszarze.
Autorkami odpowiednio zaplanowanej i ułożonej ścieżki są Marta Zaremba – polonistka, redaktorka merytoryczna, autorka publikacji m.in. Historia czerwonego kameleona oraz Katarzyna Sirak – pedagog specjalny, redaktorka merytoryczna, autorka publikacji dedykowanych do pracy terapeutycznej z uczniem.
PRACA Z EMOCJAMI | Poziom 1
Dla dzieci w młodszym wieku szkolnym rozwijających świadomość emocji i relacji społecznych

PRACA Z EMOCJAMI Poziom 1 to blok terapeutyczny, którego celem jest wspieranie dzieci w poznawaniu i rozumieniu emocji oraz rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych.
Zawarte w ścieżce ćwiczenia i materiały pomagają uczestnikom zajęć rozpoznawać, nazywać i regulować emocje, a także reagować w nowych i trudnych sytuacjach.

Wspomaga m.in. rozwój następujących umiejętności:
- rozpoznawanie i nazywanie emocji własnych oraz innych osób,
- radzenie sobie ze złością, smutkiem i odrzuceniem,
- rozumienie zachowań i postaw społecznych,
- odczytywanie emocji z mowy ciała i mimiki,
- radzenie sobie z agresją werbalną,
- reagowanie w sposób akceptowalny społecznie,
- rozwijanie empatii i umiejętności współpracy.

Ścieżka wykorzystuje różnorodne formy przekazu: film, historyjki mentalistyczne, dobieranki, układanki, karty pracy – które angażują dzieci i ułatwiają im zrozumienie emocji poprzez zabawę.
Dzięki przemyślanej strukturze zajęć ścieżka pozwala na etapowe wprowadzanie zagadnień i praktyczne utrwalanie nowych umiejętności w codziennych sytuacjach.
PRACA Z EMOCJAMI | Poziom 2
Dla nastolatków w wieku 10–15 lat uczących się rozumienia, regulowania i wyrażania emocji

PRACA Z EMOCJAMI Poziom 2 to ścieżka terapeutyczna wspierająca młodzież w okresie wczesnej adolescencji – czasie intensywnych zmian emocjonalnych, poznawczych i społecznych.
Zadania i ćwiczenia pomagają nastolatkom rozpoznawać emocje, radzić sobie z nimi oraz adaptować się do nowych sytuacji i wyzwań.

Wspomaga m.in. rozwój następujących umiejętności:
- rozpoznawanie i nazywanie emocji, takich jak złość, smutek, strach, poczucie osamotnienia, ale też radość czy duma
- regulowanie emocji i radzenie sobie ze stresem,
- budowanie odporności emocjonalnej i umiejętności samoregulacji,
- rozumienie emocji innych osób i odpowiednie reagowanie,
- rozwijanie empatii, wdzięczności i pozytywnego nastawienia,
- adaptowanie się do zmian i sytuacji trudnych.

Ścieżka wykorzystuje atrakcyjne formy przekazu: filmy animowane, ćwiczenia multimedialne i karty pracy, które zachęcają młodzież do refleksji i rozmowy o emocjach.
Odpowiednio dobrane materiały pomagają każdemu nastolatkowi poczuć się pewniej w świecie pełnym bodźców, emocji i wymagań społecznych.